Dacă primăvara temperatura trece de +7 grade Celsius mai multe zile consecutiv, putem înlocui anvelopele de iarnă de pe mașinile noastre cu cele de vară. Totuși, în acest caz, nu doar autoturismele obțin pneuri noi, ci și utilajele agricole. Este important ca toate utilajele agricole să aibă același tip și model de cauciuc și ca banda de rulare să fie fără cusur.
În urmă cu câteva decenii nu existau anvelope de iarnă și de vară, ci doar o singură varietate, pentru toate anotimpurile. Odată cu inovațiile din sectorul transportului și al tehnologiei, companiile producătoare de cauciucuri au dezvoltat anvelope de duritate, compoziție și cu caracteristici de rulare diferite. Prin urmare, odată cu căderea primei zăpezi, vedem cozile kilometrice de mașini din fața centrelor de anvelope, care așteaptă pentru schimbul anvelopelor de iarnă. În prezent, și utilajele agricole trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă-vară.
De ce este necesară înlocuirea anvelopelor în mod regulat
Datorită compoziției mai moi și mai flexibile a materialului, suprafața anvelopei de iarnă se tocește mai tare pe timp de vară, aceasta fiind proiectată pentru temperaturi mai scăzute. Prin urmare, crește consumul de carburant, ceea ce este un subiect delicat pentru toți. Anvelopele de iarnă se comportă mai rău vara pe suprafețele umede, având o aderență prea mare în crube, ceea ce duce la creșterea uzurii dar și a distanței de frânare cu câțiva metri, implicit și riscul de accidente. Înlocuirea anvelopelor este recomandată atunci când temperature aerului se menține permanent peste +7 grade Celsius. În ceea ce privește uzura, există specificații oficiale cu privire la gradul de uzură al anvelopelor cu care se poate circula. Nu se recomandă folosirea anvelopelor uzate excesiv deoarece reprezintă un pericol pentru viața participanților la trafic. Dar nu trebuie să ne facem griji, deoarece în prezent se găsesc pe piață numeroase modele de anvelope pentru utilaje agricole în Brăila, Teleorman, Sibiu etc. de diferite categorii de calitate și preț.
Eticheta de pe cauciucuri
Începând din luna noiembrie 2012, anvelopele trebuie să fie etichetate conform reglementărilor UE. Pe lângă informarea complete a consumatorului, aceste reglementări au rolul de a crește cererea de anvelope sigure, eficiente energetic și cu impact minim asupra mediuliu înconjurător. Dispoziția se aplică tuturor autovehiculelor de pasageri, SUV-urilor, vehiculelor comerciale ușoare și anvelopelor de pe camioane fabricate după luna iunie 2012. Eticheta, care are dimensiunea unei palme, conține informații despre eficiența consumului de carburant, aderența pe carosabilul umed și nivelul de zgomot.
Ce înseamnă fiecare
Eficiența consumului de carburant
Consumul și implicit emisiile de CO2, sut strâns legate de rezistența la rulare a anvelopelor. Rezistența la rulare presupune o contractare continua, atunci când roțile rulează pe drum, iar motorul are nevoie de carburant pentru a crea tracțiunea necesară pentru a depăși această rezistență. Depășirea rezistenței la rulare este responsabilă pentru cca. 20% din consumul total de combustibil, ceea ce implică un efort considerabil. Eficiența consumului de carburant este indicată pe etichetă pe o scară de la A la G. Diferențele dintre categorii sunt de 0,1 – 0,15 litri / 100 km, în aceleași condiții de utilizare. Pe termen scurt, acestea nu reprezintă diferențe mari, însă în cazul unei rulări de 15 000 km / an, ar putea exista chiar și o difereță de 80 de litri de carburant între cea mai bună categorie (A) și cea mai slabă (G).
Aderența pe carosabilul umed
Aderența la drum în condiții de umiditate este unul dintre cei mai importanți parametri de siguranță pentru anvelope. Evaluarea se face de la A la G, în care A este nivelul cel mai bun, iar G cel mai slab. Cu toate acestea, nu mai sunt utiliztae anvelope de categoria G, iar F nu se mai comercializează. Diferențele dintre categorii variază între 3 și 6 m atunci când vehiculul frânează la o viteză de 80 km/oră. Distanța de frânare dintre categoria A și F crește la 18 m.
Nivelul de zgomot
Una din principalele surse de zgomot în traficul rutier este rularea anvelopelor pe șosea. Emisiile de zgomote externe ale anvelopei se măsoară în decibeli, iar nivelul zgomotului este marcat pe etichetă cu linii curbate negre. Cu cât sunt mai multe linii negre, cu atât e mai mare zgomotul produs de respectiva anvelopă. Există 3 grupe de clasificare:
- 1 linie neagră – silențioasă, cu cel puțin 3 dB sub linia europeană
- 2 linii negre – moderată, între limita europeană și 3 dB sub aceasta
- 3 linii negre – zgomotoasă, peste limita europeană actuală
Aceste informații de pe eticheta anvelopei, despre eficiența consumului, aderența la carosabilul umed și nivelul de zgomot sunt cu adevărat utile, dar există și alte informații importante despre anvelope, care nu figurează pe etichetă. De exemplu, rezistența la acvaplanare, stabilitatea la volan, manevrabilitatea în condiții de carosabil umed și uscat, distanța de frânare pe carosabil uscat, durabilitate etc. Până acum, se pare că mai lipsesc multe informații de pe etichetă, insă putem afirma că Europa este pe drumul cel bun în eforturile pentru un transport sigur și mai prietenos cu mediul înconjurător.
Asigură-te că utilajele tale agricole sunt mereu echipate cu anvelopele corespunzătoare sezonului și condițiilor climatice.
Nu rata
De ce este nevoie de masini de spalat pahare in bucatarii profesionale?
Start-Up Nation 2024: Oportunitatea ideală pentru lansarea unei afaceri în România
Mugur Cozmanciuc: Un nou început pentru Teleorman