7 September 2024

Dosarul preturilor de transfer – 10 lucruri pe care trebuie sa le stii

Dosarul preturilor de transfer este un instrument din ce in ce mai necesar, pe masura ce globalizarea duce la extinderea cumpaniilor peste tot prin lume si la comercializarea diverselor bunuri si servicii intre partile afiliate. Acesta este singurul instrument prin care companiile pot dovedi ca tranzactiile desfasurate intra-grup au avut preturi de piata corecte, care nu au afectat cu nimic baza impozabila.

Dosarul preturilor de transfer sau transfer pricing Romania a fost introdus in legislatia fiscala inca din 2008 iar din 2016 a devenit obligatoriu, in functie de anumite praguri impuse atat contribuabililor mari, cat si contribuabililor mici si mijlocii. Desi obligativitatea acestui dosar este prezenta in legislatie de aproape 6 ani, exista inca o multime de necunoscute pentru companii, care duc adeseori la costuri mari si la amenzi.

Lucruri importante pe care trebuie sa le stii despre dosarul preturilor de transfer

  1.  Documentul este obligatoriu pentru toti contribuabilii care fac tranzactii materiale sau de servicii cu parti afiliate;
  2. Partile afiliate reprezinta persoanele fizice care au legaturi de rudenie intre ele ( sot, sotie sau rude de gradul 3), sau persoanele fizice si juridice care detin controlul asupra unei alte entitati juridice, in procent de minim 25%;
  3. Neintocmirea dosarului preturilor de transfer poate atrage amenzi destul de mari ( pana la 27000 de lei in cazul contribuabililor mari, pana la 14000 de lei in cazul contribuabililor mijlocii si pana la 3500 de lei in cazul contribuabililor mici);
  4. In cazul unei amenzi din partea inspectorilor financiari, valoarea acesteia se injumatateste daca este platita in maxim 48 de ore de la notificare;
  5. Lipsa pregatirii unui dosar al preturilor de transfer atrage cu sine efectuarea unor analize din partea inspectorilor fiscali, dupa propriile interpretari legislative. Exista riscul ca acestia sa ajunga la concluzii are genereaza costuri foarte mari si atrag dobanzi si penalitati pentru toata perioada de prescriptie ( care este de 5 ani);
  6. Este foarte avantajos ca dosarul preturilor de transfer sa fie pregatit inainte de a fi solicitat de catre un inspector fiscal. Pregatirea din timp a dosarului poate ajuta la dezvoltarea financiara a companiei si la contatarea din timp a eventualelor nereguli;
  7. Dosarul preturilor de transfer poate fi intocmit de catre contabilul intern, insa este recomandat sa fie intocmit de catre un specialist. Cel care intocmeste dosarul trebuie sa aiba acces la bazele de date internationale, ceea ce atrage costuri suplimentare. De asemenea, trebuie sa fie pregatit in legislatia preturilor de transfer, care este mult mai susceptibila la interpretari decat este legislatia fiscala generala;
  8. Cei care doresc sa evite intocmirea dosarului preturilor de transfer pot incheia un acord de pret in avans cu autoritatile. Practic, un acord de pret in avans inseamna o intelegere facuta cu autoritatile fiscale privind modul de stabilire a preturilor de transfer. Aceasta intelegere poate sa fie valabila pana la 5 ani;
  9. In general, dosarul preturilor de transfer este solicitat companiilor care au inregistrat foarte multe pierderi in perioada deschisa controlului fiscal.
  10. Dosarul preturilor de transfer este important, in primul rand pentru ca este o cerinta legala, insa si pentru ca este un mijloc de protectie fiscala si un excelent instrument de management.