13 December 2024

Istoria ochelarilor de soare Cat-eye

Ochelarii cat eye  reprezinta primul stil de ochelari explicit feminin. Reprezinta, de asemenea, mult mai mult: de la revolutionarea industriei ochelarilor, pana la a insufla o noua viata unui mestesug care se estompeaza, forma ochelari cat eye caracterizeaza posibilitatile nesfarsite de design si dorinta umana de a fi jucaus.

Pe masura ce secolul al XX-lea a avansat, la fel si libertatile femeilor. Clasa de mijloc a continuat sa se extinda si odata cu cresterea a venit si o crestere a bogatiei disponibile si a timpului liber. Femeile care luptasera pentru drepturi egale vedeau in sfarsit rezultate; ieseau din casa in masa si priveau lucrurile mai departe decat atingerea propriilor brate, la propriu. Femeile erau la cinema, mergand cu biciclete sau conducand masini, schiau sau vizitau obiectivele turistice – dintr-o data, un grup demografic complet nou a cerut o vedere la distanta mai clara, ochelari de soare sau ambele. Femeile aveau nevoie de ochelari care nu erau doar pentru a se ascunde in spatele casei, cu taierea acului si carti, ochelari pe care sa-i poata purta in oras, un accesoriu in care sa fie vazute.

In anii 1930, artistul si sculptorul american Altina Schinasi a proiectat cadrul Harlequin – o forma care va ajunge sa fie cunoscuta sub numele de ochelari cat eye sau cat eye. Plictisit de ofertele standard rotunjite unisex din ferestrele opticilor. Schinasi si-a inspirat-o din mastile carnavalului venetian si a inceput sa experimenteze pana cand a venit cu forma pe care a numit-o Harlequin dupa personajul clasic din Commedia dell’arte italiana. Desi producatorii mainstream au fost initial neinteresati de designul lui Schinasi, ea a gasit patronajul altor femei influente din New York City si si-a creat propria distributie a ramelor. Pana in 1939, ea fusese distinsa cu un premiu american de design si a fost salutata de revistele Vogue si Time pentru ca a revolutionat ochelarii pentru femei, dandu-i statutul de moda.

Perioada cu  cea mai mare popularitate pentru acesti ochelari de soare cat eye a fost in anii 1950, dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, cand s-a potrivit perfect cu „noul aspect” al hainelor pentru femei.

Capacitatea de a realiza un design precum Harlequin, sau cat-eye, este asociata cu o inovatie care a mutat balamalele in partea superioara a cadrului. Aceasta „inclinare pantoscopica” – care a facut pentru o corectie a vederii mai clara si mai confortabila – a deschis optiunile creative pentru care designerii pot experimenta si a permis mai multe forme care sa urmeze curbele naturale ale fetei purtatorului.

Cat eye a fost una dintre aceste noi forme, care va fi repetata in numeroase variatii ale formei. In mod traditional, forma este o lacrima in unghi, la fel ca botehul intr-un design paisley, cu caracteristica definitorie a liniilor in sus, care urmeaza sprancenele si pometii feminini.

Perioada de cea mai mare popularitate a ochelarilor in for de cat eye a fost in anii 1950, dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, cand s-a potrivit perfect cu „noul aspect” al hainelor pentru femei. In timpul razboiului, femeile purtau imbracaminte supusa, de inspiratie militara sau prietenoasa cu fabricile – umeri cadeti, fuste intinse. Rationalizarea tesaturilor a condus acest aspect auster. In 1947, Christian Dior a dezvaluit ceea ce va deveni cunoscut sub numele de New Look: o utilizare voluminoasa a materialului care sublinia bustul si soldurile aproape ca triunghiuri care se intalneau punct la punct la talia viespei. Forma ochelari cat eye, conica pana la punctele de pe marginile exterioare si croita pentru a scoate in evidenta trasaturile fetei unei femei, s-a sincronizat bine cu design-urile Dior. Utilizarea uneori voluminoasa a materialului din acetat s-a potrivit, de asemenea, bine cu noua feminitate generoasa a New Look. Cu interpretari variind de la simplu la extravagant, ochiul de pisica a devenit un simbol al increderii postbelice, al sarbatorii si al excesului. Mostenirea ochiului de pisica ca accesoriu de moda si ca element de experimentare a designului este oglindita in estetica designului anilor 50.

Cu interpretari variind de la simplu la extravagant, ochiul de pisica a devenit un simbol al increderii postbelice, al sarbatorii si al excesului. Mostenirea ochiului de pisica ca accesoriu de moda si ca element de experimentare a designului este oglindita in estetica designului anilor 50. Vazuta in masinile americane cu aripioarele si luminile lor inutile, precum si cu motivele abstracte ale designului atomic inspirat de explorarea spatiului si inovatiile stiintifice, aceasta estetica a formei a fost reprezentata chiar si in sutienele conice populare la acea vreme. Exista o tema generala a jucausului, iar materialul din acetat a fost o panza pentru designerii de ochelari pentru a exprima acest zeitgeist sarbatoresc al oricarui-este-posibil.

Cu modelele mai ornamentate, ochiul de pisica aminteste de piepteni de par decorativi art nouveau sau fin-de-siècle. Aceasta nu este o coincidenta; producatorii de piepteni de par ornamentali au manipulat cu indemanare acetatul de celuloza – acelasi material folosit pentru majoritatea ramelor de ochelari din plastic – si, pe masura ce cererea de piepteni de par mofturosi a scazut din cauza schimbarilor in moda stilului de par, acesti producatori au inceput inteligent sa-si foloseasca abilitatile de artizanat pentru a crea ochelari fantezisti. rame. Acesti mesteri si-au folosit apoi reteaua de revanzatori, magazinele de medicamente si frumusete unde erau distribuite piepteni de par, pentru a-si vinde noile modele de rame. Acest lucru a dus la o disponibilitate crescuta a ramelor ochelari cat eye, mentinand in acelasi timp mesterii in afaceri si injectand industriei ochelarilor cu un alt atac de creativitate bazat exclusiv pe ornamente si design estetic.

Marylyn Monroe, Grace Kelly si Audrey Hepburn au purtat ochelari cat eye, cimentand popularitatea formei si statutul iconic, personificand cea mai mare declaratie pe care a facut-o acest nou look: o femeie cu ochelari era inteligenta, sexy si eliberata.