E usor sa spui pneumatice… In realitate, astazi exista diferite tipuri, dintre care unele sunt concepute pentru utilizari specifice, caracterizate in general prin diferente chiar substantiale. Sa-i vedem impreuna, sa incercam sa intelegem daca unii dintre ei pot face pentru noi.
Evident ca nu este un tip in sine, ci pur si simplu este terminologia care indica husele alese de producatorul auto pentru echiparea masinilor pe care le produce si pe care, prin intermediul retelei sale de vanzare, le va livra clientilor. Prin urmare, in amonte, un producator de anvelope trebuie sa-si dezvolte produsul stiind deja daca clientul sau va fi un producator de masini sau un consumator, care il va achizitiona la inlocuirea anvelopelor folosite pana in acel moment. In primul caz, producatorul are de-a face cu tehnicieni foarte pretentiosi, care intocmesc specificatii stricte pentru livrarile de volume mari: asta pentru ca multe dintre calitatile unei masini depind de caracteristicile anvelopelor, de la comportamentul rutier pana la consum, pana la zgomot.. Departamentele de cercetare si dezvoltare ale producatorilor sunt dedicate definirii acestor caracteristici, cu teste de laborator si teste rutiere de testeri calificati. Simularile computerizate si analiza datelor sunt de mare ajutor astazi, dar inca se spune adesea ca ,,partea din spate” a unui sofer experimentat este cel mai bun judecator al comportamentului unei anvelope. Astazi, deci, a devenit esentiala sa se dezvolte huse ad-hoc pentru masinile electrice sau electrificate care au nevoi diferite, legate de greutatea lor mai mare si de nevoia de a reduce rezistenta (pentru a asigura o mai mare autonomie) si zgomotul (mai evident. in absenta motorul termic). Odata stabilite specificatiile finale, producatorul obtine avizul tehnic al cauciucului, care este necesar pentru semnarea contractelor de furnizare a echipamentului original.
Piata anvelopelor de schimb este gigantica. Este suficient sa spunem ca, in 2019, in Europa s-au vandut putin sub 219 milioane (2020, din cauza pandemiei, este mai putin semnificativ, inregistrand o scadere de 19%): 98 de milioane au fost anvelope de vara, 58 de milioane de anvelope de iarna. La acestea trebuie adaugate anvelopele de schimb pentru camioane (12,5 milioane), vehicule agricole, motociclete si nu numai. Prin urmare, este usor de inteles modul in care aceasta tinta capata o importanta fundamentala pentru producatori, care trebuie totusi sa tina cont de nevoile unui client foarte diferit de producatorul de automobile: soferul, de fapt, alege cel mai adesea un set de anvelope destinate inlocuirii. cele purtate acordand atentie mai ales pretului, duratei si, intr-un numar mai mic de cazuri, comportamentului acestuia pe drum. Neavand expertiza tehnica necesara, se bazeaza adesea pe sfaturile specialistului in anvelope; daca decideti sa o faceti singur, cautati pe web cea mai putin costisitoare solutie. Nu intotdeauna, asadar, opteaza pentru aceleasi anvelope montate initial de producatorul auto. Acest lucru nu inseamna, desigur, ca anvelopele de schimb sunt de o calitate inferioara: cu toate acestea, oferta se extinde, producatorii adaugand modele mai ieftine alaturi de produsele lor premium, folosind uneori marci diferite in acest scop.
Runflats si auto-etansare. De ceva vreme, producatorii de anvelope au rezolvat vechea problema a perforatiilor propunand anvelope runflat, capabile sa functioneze, cu limitari, cel putin 80 de kilometri chiar si atunci cand sunt dezumflate. Un mare avantaj pentru sofer, care nu trebuie sa se chinuie in conditii incomode pentru a schimba cauciucul creionat, dar poate continua la un atelier din apropiere. Anvelopele runflat insa, avand flancuri mai robuste, sunt mai rigide, penalizeaza deci confortul; in plus, aproape intotdeauna nu sunt reparabile, asa ca trebuie inlocuite. In plus, costa ceva mai mult (aproximativ 20%) si trebuie montate pe jante specifice (EH sau EH+), care evita riscul de bordare la viraje. O alta solutie, mai simpla, este cea a cauciucurilor autoetanse, in care un strat de latex, plasat sub banda de rulare, etanseaza automat gaurile de pana la 4 mm in diametru.
Anvelopele resapate. Incepand cu anii 20 ai secolului trecut, anvelopele uzate, in loc sa fie reciclate cum se intampla astazi in mare masura (si pentru aceasta practica se plateste o contributie, numita Pfu, pentru fiecare anvelopa achizitionata), sunt readuse la o viata noua de catre firme specializate. Daca nu exista defecte structurale majore (de exemplu, in carcasa), banda de rulare uzata este indepartata si inlocuita cu una noua, care este la randul sau vulcanizata. Pentru a asigura conditii adecvate de siguranta, trebuie sa se orienteze pe anvelopele resapate conform regulamentului european ECE R108, care stabileste procedurile de resapare corecta. Economiile in comparatie cu anvelopele noi sunt garantate, dar calitatea performantei este inevitabil mai scazuta.
Anvelope termice. In ultimii ani, anvelopele de iarna, prima mostenire in special a tarilor nordice, s-au impus si la latitudinile noastre, gratie reglementarilor care au impus adoptarea lor ca alternativa la traditionalele lanturi de zapada din motive de siguranta si trafic. Formularea corecta a anvelopelor termice se datoreaza faptului ca caracteristicile acestora garanteaza o functionare optima la temperaturi scazute (sub 7degC) chiar si pe suprafete uscate si nu neaparat acoperite cu zapada sau gheata. Acest lucru a fost posibil prin imbunatatirile obtinute in designul benzii de rulare, care este in orice caz lamelata, si in tipul de compusi utilizati.
Pentru toate anotimpurile. O alternativa la setul dublu de anvelope iarna-vara si inlocuirea periodica a acestora este data de asa-numitele anvelope all-season, care constituie un compromis acceptabil: in general, au un comportament satisfacator pe suprafetele acoperite cu zapada si cedeaza putin. comparativ cu anvelopele specializate pe umed, asigurand totodata performante adecvate. O solutie potrivita, de exemplu, pentru cei care nu se asteapta sa fie nevoiti sa se confrunte cu conditii de drum extreme (deseori calatorii la munte sau pe autostrazi care ajung la altitudini mari). Anvelopele patru sezoane disponibile pe piata au caracteristici diferite in functie de tinta catre care sunt vizate: sunt de preferat cele numite ,,iarna slabita”, datorita comportamentului lor. Se recunosc prin prezenta, pe langa initialele M + S (suficiente pentru a defini, din punct de vedere al legii, o anvelopa de iarna), fulgului de nea, simbolul fulgului de nea.
Sursa articol: tractari auto. Citeste si Indice de viteza la anvelope.
Nu rata
Care este importanta profilaxiei in serviciile de stomatologie pentru copii?
Cum să alegi cea mai bună cabină foto pentru evenimentul tău
Sfaturi Valoroase pentru Alegerea unei Formații de Nuntă în București